Proeftuin voor zorginnovaties

Het Care Innovation Center West-Brabant verbindt zorggerelateerde partijen vanuit overheid, onderwijs het bedrijfsleven met elkaar. Dit doen we om zorginnovaties en - initiatieven voor een breed publiek toegankelijk te maken. Bijvoorbeeld tijdens de opleiding van zorgprofessionals maar ook bij de zorgconsument thuis. Goede ideeën in de zorg starten daarom bij het Care Innovation Center West- Brabant.

T-Mobile en Alzheimer NL introduceren game voor onderzoek Alzheimer

T-Mobile introduceerde op 26 mei samen met de stichting Alzheimer Nederland de Nederlandse versie van de game ‘Sea Hero Quest’ voor iOS en Android. Het spel laat gebruikers zo snel mogelijk door een doolhof navigeren en is ontwikkeld ter ondersteuning van het onderzoek naar de ziekte Alzheimer. In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de VS is de game inmiddels meer dan een miljoen keer gedownload.
 
Via het spel wordt praktijkinformatie verzameld, zo stellen de twee initiatiefnemers: elke twee minuten spelen staat gelijk aan vijf uur wetenschappelijk laboratoriumonderzoek. Met de weg die de speler aflegt, wordt data afgegeven die wordt gebruikt om meer te weten te komen over de werking van de hersenen, aldus een persbericht van T-Mobile. T-Mobile en Alzheimer Nederland gaan ook samenwerken op het T-Mobile Live Forward-platform

Volgens Marc Petit, directeur Wetenschappelijk Onderzoek van Alzheimer Nederland, biedt het spel een goed alternatief voor het vaak kostbare en tijdrovende wetenschappelijk onderzoek naar hersenfuncties. De introductie past in de wens om meer 'research-at-home' te doen. Vaak wordt met dergelijk onderzoek ook slechts een klein deel van de bevolking bereikt. 

Door gebruik te maken van het gamification-concept (het toepassen van spelprincipes en -methoden voor andere doeleinden, zoals het in kaart brengen of veranderen van gedrag) wordt het volgens Petit mogelijk om relatief eenvoudig op grote schaal gegevens te verzamelen van mensen die anders moeilijker te bereiken zijn. 'Daarnaast past de game ook naadloos in onze campagne samendementievriendelijk.nl, die tot doel heeft Nederland dementievriendelijker te maken,' aldus Petit.