A

A

A

OnHealthCare – Gemak in de huisartsenzorg

Zorgoplossing Health Innovation School
OnHealthCare
Tijdens het slotevent van de Health Innovation School Zuid-West presenteerden de deelnemers negen vernieuwende oplossingsrichtingen voor regionale gezondheidsuitdagingen. OnHealthCare is één van deze oplossingen.

Probleem

Voor veel patiënten is het een probleem dat zij afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van de huisarts.

Bijvoorbeeld deze casus: 
Ik ben moeder en heb een drukke baan. Af en toe moet ik naar de huisarts voor mezelf of voor mijn kinderen. Het maken van de afspraak, het vrij nemen, het rijden naar de opvang, het rijden naar de praktijk, het wachten in de wachtkamer, na 5 minuten afspraak weer buiten staan, het naar de apotheek gaan, het wachten bij de apotheek, het terugrijden naar de opvang, het terugrijden naar het werk…dit kost allemaal veel tijd, energie en regelwerk. Daarnaast ben ik voor de afspraak minder productief en flexibel inzetbaar. 

Oplossing

Via OnHealthCare kun je na online zelftriage direct online in contact treden met je huisarts. Je huisarts is  dan al op de hoogte is van de uitkomst van deze zelftriage. Via beschikbare online tools (appen, video/beeld upload, chatbox, beeldbellen, terugbelverzoek) kan de huisarts je helpen. Als er een aanvullend fysiek consult nodig is, dan maak je hiervoor gelijk een afspraak met je huisarts. 
Dit betekent dat een huisartsenpraktijk gedraaid kan worden door enkel een huisarts; de online tools nemen veel werk uit handen en stellen de huisarts in staat efficiënter te werken.  Tegelijkertijd staat persoonlijk contact tussen huisarts en patiënt centraal. 

Er bestaan diverse apps en websites waarmee je in contact kunt komen met een zorgverlener, zoals een huisarts. Echter zijn deze initiatieven erg versnipperd en niet geïntegreerd in het totale proces van (zelf)triage, diagnostiek en behandeling door een zorgprofessional uit de huisartsenzorg. OnHealthCare integreert deze aspecten en biedt daarmee 1 plaats waar het hele proces samenkomt.

Voordelen

Voordeel voor patiënt als klant:

  • Snel een antwoord op je zorgvraag, het levert gemak en tijdsbesparing op. 
  • Je huisarts heeft meer tijd voor je, beter persoonlijk contact met je huisarts. 

Voordeel voor de huisarts als klant:

  • Uit onderzoek én uit de praktijk  blijkt dat 70% van de consulten digitaal kan worden gedaan.
  • Door OnHealthCare kan een huisarts met minder ondersteunend personeel werken. De huisarts houdt meer tijd over voor de patiënt, heeft minder kosten en al met al meer werkplezier door minder gedoe, minder hoge werkdruk en minder stress.
  • Het vak huisarts wordt leuker doordat de huisarts terug gaat naar de kern van het vak: persoonlijke relatie met de patiënt aangaan en passende zorg bieden.

De volgende stap 

We focussen ons op huisartsen die open staan voor een nieuwe manier van werken. Via OnHealthCare kan gemakkelijk een praktijk begonnen worden door bijv. waarnemers die er tegenop zien om een ’traditionele’ praktijk te starten, omdat daar veel bij komt kijken. OnHealthCare maakt daarmee het vak aantrekkelijker voor startende huisartsen.

De eerstvolgende stap is experimenteren met dit concept, de integratie van bestaande tools te realiseren en deelnemers te vinden. Hiervoor zoeken we nadrukkelijk de samenwerking met bestaande initiatieven als Thuisarts.nl, moetiknaardedokter.nl; Westerdokters, startende en innovatieve (digitaal werkende) huisartsen en zorgverzekeraars.

 
Meer

Projecten
die de zorg verbeteren

Bekijk project

Samen aan Z / Care2Adapt

Bekijk project

ZorgBots

Bekijk project

Accelerating the Home Care Innovation Ecosystem (ACE)

Bekijk project

WELLDATA, Dataruimte voor Preventie

  Samenwerking

Deelnemers van het project

  Schrijf je in

Blijf op de hoogte
van onze laatste ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen zoals nieuws, ontwikkelingen en updates.




    Door te klikken op inschrijven gaat u akkoord met onze Privacyverklaring