

De kracht van kleding wint regionale Zorginnovatieprijs 2021
‘De kleren maken de man’, zegt het spreekwoord. Dat klopt. De juiste kleding maken het verschil, zeker voor de steeds groter wordende groep mensen die moeite heeft een eigen plek in onze samenleving te verwerven. Mayke Bremmers van Dress Case heeft een eigen visie ontwikkeld waarmee ze de wereld mooier en sterker wil maken: De kracht van kleding. Haar idee maakte dinsdagavond 23 februari zoveel indruk, dat het is beloond met de Zorginnovatieprijs 2021 van de regio’s Midden-West-Brabant en Zeeland.
De regionale verkiezing vond plaats tijdens het Pitchevent VL-NL, georganiseerd door het Vlaamse Health & Care Network Kempen en het Nederlandse Care Innovation Center. Voor het eerst was het event opgezet voor zowel Vlaamse als Nederlandse innovaties. In totaal pitchten 14 bedrijven hun idee. Vier daarvan streden om een plaats in de nationale selectie van de Nationale Zorginnovatieprijs 2021. Daarnaast namen vijf Vlaamse en vijf Nederlandse bedrijven het tegen elkaar op om kans te maken op de titels ‘Meest kansrijke Vlaamse innovatie’ en ‘Meest kansrijke Nederlandse innovatie’.
Wildcard
Het idee van Mayke Bremmers werd door de drie juryleden aangewezen als winnaar. Zij dingt op 11 maart met De kracht van kleding mee naar de Nationale Zorginnovatieprijs 2021. Daarnaast werd tijdens het Pitchevent VL-NL ook een wildcard uitgereikt. De bezoekers van het online-event konden stemmen en kozen voor LifeSight.me, een systeem dat eenvoudig toegang biedt tot betrouwbare informatie over leefstijlkeuzen. Uit alle regionale wildcards wordt door de organisatie van de Nationale Zorginnovatieprijs één initiatief toegevoegd aan de regionale winnaars.
Meest kansrijke innovaties
Uit de vijf Vlaamse en vijf Nederlandse innovaties werden ook de meest kansrijke ideeën gekozen. Deze titels gingen naar het Vlaamse Entusia, dat herbruikbaar incontinentiemateriaal ontwikkelt en naar de Nederlandse zorgrobot SARA, die gepersonaliseerde zorg biedt.
Online
Door de coronamaatregelen kon het Pitchevent dit jaar niet fysiek plaatsvinden. Desondanks was het een groot succes en namen ruim 150 deelnemers kennis van de laatste en toekomstige ontwikkelingen in de zorg.