Proeftuin voor zorginnovaties

Het Care Innovation Center West-Brabant verbindt zorggerelateerde partijen vanuit overheid, onderwijs het bedrijfsleven met elkaar. Dit doen we om zorginnovaties en - initiatieven voor een breed publiek toegankelijk te maken. Bijvoorbeeld tijdens de opleiding van zorgprofessionals maar ook bij de zorgconsument thuis. Goede idee├źn in de zorg starten daarom bij het Care Innovation Center West- Brabant.

Breda staat op de kaart tijdens pitchevent Aging2.0

Op donderdag 1 oktober 2015 organiseerde het Care Innovation Center West-Brabant, in samenwerking met Aging2.0, het internationale pitchevent Aging2.0. Sprekers uit binnen- en buitenland namen de deelnemers mee in internationale ontwikkelingen op het gebied van zorginnovatie waaronder Grace Andruszkiewicz, Kai Stinchcombe en Lucien Engelen. Daarnaast presenteerden zeven startups hun zorginnovatie. Sjoerd Wennekes van Active Cues en bedenker van de Tovertafel werd door zowel het publiek, als de jury, gekozen tot winnaar. Hij ontving een ticket voor deelname aan Aging2.0 Expo in San Francisco op 19 en 20 november 2015.

In 30 dagen, 30 pitchevents in 30 steden, dat is de opzet van de internationale organisatie Aging2.0, een platform van ondernemers uit Sillicon Valley. In die 30 dagen krijgt de organisatie een beeld van de internationale ontwikkeling op het gebied van zorginnovaties die het leven van oudere volwassenen over de hele wereld kunnen verbeteren. Naast onder andere Tokyo, San Francisco en London stond Breda hiermee ook op de kaart. Niet voor niets dat Miriam Haagh, wethouder van de Gemeente Breda, het welkomstwoord verzorgde waarbij zij het belang van innovatie in de zorg onderstreepte.

Podium voor startups

Het pitchevent richtte zich op ondernemers uit verschillende sectoren waaronder de zorg, techniek, logistiek, biobased en de creatieve sector. Crossectoraal en brancheoverstijgend met als doel elkaar te versterken en kansen te benutten. Tijdens het event stonden zeven startups op het podium waaronder:

Obli, Fresh Idea Factory
Tovertafel, Active Cues
4C Homecare, Get Logistics
Wolk, Wolk Company
Kinectic Analyses, Kinectics
Data platform medical images, Scyfer
Embracelet, Uest

Tovertafel winnaar pitchevent

Weinig twijfel was er bij zowel het publiek, als de jury, over de winnaar, de Tovertafel. Sjoerd Wennekes van Active Cues wist met zijn pitch een ieder te overtuigen van zijn product. De Tovertafel is een product dat ouderen in de midden- tot late stadia van dementie stimuleert in fysieke activiteit en sociale interactie. De organisatie is wereldwijd al actief maar nog niet in de Verenigde Staten. Met deelname aan Aging2.0 Expo in San Francisco wil de organisatie ook hier graag doorbreken.

Aging2.0 wereldwijd

Aging2.0® is een wereldwijde organisatie van ondernemers uit Silicon Valley. De missie van Aging2.0® is om innovatie te versnellen om het leven van oudere volwassenen over de hele wereld te verbeteren. De afgelopen 3 jaar heeft Aging2.0 meer dan 100 evenementen georganiseerd in 22 steden in 9 landen. Aging2.0 heeft in 72 landen chapters opgericht. Het bestuur van het Nederlandse chapter wordt gevormd door ondernemers Frank Verbeek van Gociety en Marcel Clerx en Ilse Schoormans van Thuisleefgids.nl. Meer informatie over Aging2.0

Mede mogelijk gemaakt door: