De 4 belangrijkste uitkomsten op een rijtje van rijtje Mariska Wijten
Locatiemanager Woonzorgcentrum Vissershaven bij tante Louise.
“Go with the flow! We moeten meegaan met ontwikkelingen, en dat moeten we samendoen: samen met collega’s en met andere zorgorganisaties. Alleen door van elkaar te leren en elkaar te blijven inspireren, kunnen we vooruitgang boeken.”
Het komende opleidingstraject Care2Adapt gaan we in gesprek met verschillende deelnemers. Care2Adapt speelt in op de behoefte van zorgorganisaties aan meer kennis en expertise binnen hun organisatie omtrent implementatie en opschaling van innovaties in de gezondheidszorg. Tijdens Care2Adapt worden de deelnemers van het opleidingstraject ondersteund in het selecteren, uitrollen en implementeren van innovatieve processen en methodes. Mariska Wijten is de eerste deelnemer van Care2Adapt die we spreken. Mariska is locatiemanager bij Woonzorgcentrum Vissershaven van Tante Louise.
Een belangrijke uitdaging voor Mariska bij het implementeren van technologie is het vinden van de juiste balans tussen kosten en opbrengsten. Technologie moet bijdragen aan kostenbesparingen om financieel haalbaar te blijven. Robot Sara wordt naast de locatieverantwoordelijke ingezet op een duowoning, een combinatie van twee woningen met in totaal zestien bewoners. Door de inzet van Sara op de duowoning, streven ze ernaar de NZA-norm te verlagen van 109% naar 105%.
“De NZA-norm bepaalt het aantal medewerkers op een groep, en dan met name gebaseerd op het aantal zorguren dat volgens de indicatie minimaal nodig is om de kwaliteit van zorg te garanderen. Momenteel zijn we gestart met een vermindering van 4 zorguren per dag” vertelt Mariska.
Mariska kijkt, als locatiemanager, bij het herontwerpen van de zorgprocessen verder dan alleen de implementatie van techniek. Ze vraagt zich niet alleen af waar techniek voor ingezet kan worden, maar kijkt ook naar een herverdeling van de taken. Ze zit regelmatig met zorgverleners aan tafel en stelt hen dan de vraag: ‘welke taken liggen nu bij jou die ook door iemand zonder zorgachtergrond opgepakt zouden kunnen worden?’ Wat blijkt: er zijn veel taken naast het verlenen van zorg, zoals het opdekken van de bedden, het aanvullen van het incontinentiemateriaal, het schoonmaken van gehoorapparaten en stofzuigen, die nu bij de zorgverlener terecht komen maar die ook door een facilitair medewerker kunnen worden overgenomen.
“We moeten zorgverleners op tijd voorbereiden op de uitdaging die we gaan hebben in de toekomst. We moeten dit doen vóórdat er tekorten komen, zodat we niet uit noodzaak gaan handelen en we echt de tijd kunnen nemen om de technologieën succesvol te implementeren.” Daarnaast benadrukt Mariska dat deze veranderingen niet alleen een noodzaak zijn, maar ook een kans bieden. “Door taken beter te verdelen, kunnen zorgverleners zich volledig richten op hun primaire rol: namelijk zorg verlenen. Dit komt uiteindelijk ook de kwaliteit van zorg ten goede.”
Als ze één ding zou mogen veranderen in de aanpak van zorgorganisaties ten opzichte van innovatie, dan is het de focus en snelheid van implementatie. “Er zijn veel innovaties en alles gaat heel snel. Het is beter om een paar effectieve innovaties te kiezen en deze zorgvuldig te implementeren.” Bovendien is het volgens haar belangrijk dat deze dan vanuit de werkvloer geïmplementeerd worden, in plaats van van bovenaf. Hopelijk krijgt Mariska tijdens dit opleidingstraject de goede handvaten voor een goede implementatie.